Op wintersport gaan tijdens je zwangerschap, mag dat?

Tijdens je zwangerschap mag je minder doen dan je zou willen. Je moet letten op je voeding, en ook lichamelijk kan en mag je niet alles meer doen, ondanks dat je dat misschien wel graag zou willen. Het belang van de baby staat voorop, daarom kan je maar beter rustig aan doen met sommige dingen. Mag je nog wel op wintersport?

Skiën

Of je nog mag skiën of snowboarden tijdens je zwangerschap, is afhankelijk van verschillende factoren. Als je een specifiek advies wil krijgen voor jouw situatie, kan je het beste de kraamverzorging in Almere om advies vragen. Over het algemeen geldt dat je tot twaalf weken zwangerschap prima op wintersport kan gaan. Het zwaartepunt in je lichaam verandert namelijk, dus na twaalf weken sta je minder stabiel op je benen en kan je je evenwicht moeilijker bewaren. Daarnaast komt dan de baarmoeder achter het schaambot vandaan, wat de risico’s bij vallen vergroot. Je moet zeker niet gaan skiën als je verloskundige of arts het afraadt. Als je je onzeker voelt op de piste of als je een onervaren skiër bent, is het ook niet verstandig om te gaan. Als alternatief kan je mooie wandelroutes gaan lopen, om toch de omgeving te verkennen.

Goed om te weten

Wanneer je zwanger bent, wordt er sterk afgeraden om naar een gebied te gaan dat hoger ligt dan 2150 meter. Vanaf die hoogte is de zuurstof in de lucht te beperkt en is er een kans dat je erg benauwd wordt. Ook kan je onregelmatiger gaan ademhalen. Voor de baby komt dit niet ten goede. Sowieso is je lichaam niet gewend aan hoger geleden gebieden, dus doe het op de eerste dag van je reis rustig aan. Geef je lichaam de kans om te wennen aan het hoger gelegen gebied. Er wordt hard afgeraden om pas tijdens je zwangerschap voor het eerst te gaan skiën. Het is beter als je al iets meer ervaring hebt. Ook als ervaren skiër loop je risico’s. Het is daarom verstandig om een niveau lager te gaan dan wat je normaal zou doen, om zo de risico’s te beperken. 

Geef een reactie